Aquesta temàtica respon al principi 4 de la carta de Ciutats Educadores on s’estableix el compromís de la ciutat educadora amb la promoció del dret a la cultura i la participació de totes les persones, especialment d’aquells col·lectius en una situació de major vulnerabilitat, en la vida cultural de la ciutat com a via d’inclusió, de foment del sentiment de pertinença i de bona convivència. Aquesta participació cultural inclou la contribució que tota la ciutadania pot fer a una cultura viva i canviant.
La Ciutat Educadora es compromet també a l’educació artística, la creativitat i la innovació, fomentant i donant suport a iniciatives culturals, tant d’avantguarda com de cultura popular, com a mitjà de desenvolupament personal, social, cultural i econòmic.
Aquest compromís no obvia que l’accés, la pràctica i la participació activa a la vida cultural són essencials per al procés d’aprenentatge de tota persona però que aquestes es veuen afectades per dinàmiques de desigualtat social. Factors com l’entorn familiar, el nivell socioeconòmic i educatiu, el lloc de residència, l’origen, el gènere o l’edat condicionen la participació cultural.
L’accés, la pràctica i la participació activa a la vida cultural són essencials per al procés d’aprenentatge
Alhora, per assolir aquests compromisos és clau la col·laboració entre els diferents agents educatius i culturals del nostre territori, creant nous espais de cooperació.
La celebració d’aquest Dia Internacional tindrà dos moments claus: el dia 29 i el mateix dia 30 de novembre.
El 29 de Novembre des de l’AICE s’ha preparat una acte que tindrà com a convidat el Dr. Nicolas Barbieri, politòleg i professor de la UOC, per passar posteriorment a debatre i dialogar al voltant de diferents propostes dissenyades amb l’objectiu de democratitzar l’accés a la cultura amb les ciutats de Katowice (Polònia), Montevideo (Uruguai) i Sao Paulo (Brasil).
El 30 de novembre la ciutat de Barcelona, des de la Direcció d’Educació juntament amb la Direcció d’Extensió Cultural, s’ha planificat una Jornada de treball que vol ser una reflexió amb mirada crítica sobre els diferents projectes i programes que es duen a terme a la nostra ciutat i que posen en valor la relació entre Cultura i l’Educació.
El 30 de novembre, als espais del El Born Centre de Cultura i Memòria, el Regidor d’Educació, Lluís Ravell, donarà la Benvinguda i llegirà la Declaració del Dia Internacional de la Ciutat Educadora juntament amb el regidor de Cultura, i es duran a terme diferents activitats per plantejar una mirada àmplia a la política pública transversal que s’impulsa des de Barcelona en els àmbits d’Educació i Cultura i als reptes de futur.
Comptarem amb diferents taules per reflexionar sobre els reptes, s’establirà un diàleg al voltant de les noves fites del Consell d’Innovació Pedagògica i tindrà lloc una sessió interna de treball amb els tècnics d’Educació i Cultura en el marc de territorialització d’aquests projectes.
El programa Caixa d’Eines (Pla de Barris) ha organitzat una taula d’experiències que debatrà les porositats necessàries entre l’escola, els equipaments i els territoris per poder teixir projectes comunitaris culturals i educatius als barris i la ciutat.
Les reflexions i els interrogants formaran part de la motxilla de coneixements que ens emportarem per seguir treballant
Aquesta proposta vindrà acompanyada d’una reflexió teòrica/conceptual, des de l’ètica, de la mà de la Dra. en filosofia i professora Begoña Roman, a qui li hem demanat que ens ajudi a formular-nos preguntes respecte als reptes de la cultura i l’educació avui.
Durant la jornada es mostraran diferents projectes culturals i artístics així com un espai teatralitzat de la mà de la companyia teatral Impacta’t que, en clau crítica i còmica, ens convidarà a pensar i repensar amb allò que fem i com ho fem.
La celebració d’aquesta data vol ser, com cada any, part del camí. Un camí on compartim coneixement i reflexionem per seguir un full de ruta aterrat. Les reflexions i els interrogants formaran part de la motxilla de coneixements que ens emportarem per seguir treballant.
No voldríem finalitzar l’article, sense destacar que és precisament objectiu de la ciutat educadora generar processos culturals i educatius que conformin relats i espais inclusius, lluny de generar discriminacions, aprenent i desenvolupant consciència comunitària i habilitats per seguir construint una vida en comú on l’Educació i la Cultura vagin de bracet en condicions d’igualtat i justícia.