Un camp de futbol de gespa i una pista d’atletisme plens de jocs, infants, crits, riures, salts, anar i venir de gent, pilotes, corregudes, caigudes… En definitiva, un camp ple de vida amb infants de tercer i quart de primària de diversos centres educatius ordinaris i infants amb diversitats funcionals de centres d’educació especial. Però en definitiva infants que han pogut compartir uns dies amb altres infants.
Sota el lema ‘Junts per créixer’ els estudiants de Grau Superior d’Ensenyament i Animació Socioeducativa dels Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi han tornat a fer possible unes jornades que han evidenciat que una escola per a tothom és possible i trencar idees preconcebudes per fer entendre els infants d’escoles ordinàries que la diversitat no té fronteres i que la cooperació i la convivència amb altres infants amb múltiples capacitats de centres d’educació especial és possible, viable i molt enriquidor i divertit. Perquè el compartir i la diversió no entenen d’etiquetes i menys en aquestes edats.
Aquesta cita esportiva ha arribat a la sisena edició, tot i que abans els estudiants del Grau Superior d’Ensenyament i Animació Socioeducativa ja col·laboraven en les jornades esportives que l’associació JOCVIU, que treballa amb persones amb discapacitat intel·lectual i altres trastorns, fa temps que organitza cada any a la Mar Bella -ja s’ha arribat a la 26a edició-, i que uneix alumnes d’escoles ordinàries amb centres d’educació especial de Barcelona.
Willy Alemany, que és el responsable de l’organització de la jornada als jesuïtes, explica que després de col·laborar durant anys amb JOCVIU va pensar que estaria bé organitzar una jornada similar al districte de Sarrià-Sant Gervasi, que és on es concentren molts dels centres d’educació especial de Barcelona. D’aquesta manera, es facilitaria el trasllat, “sempre car i complicat”, dels alumnes de les escoles d’educació especial, que hi podrien anar caminant o sense necessitat de fer servir un transport adaptat. Així va ser com va començar a gestar-se la jornada esportiva que està promoguda per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) i organitzada conjuntament pel Servei Educatiu CRP Sarrià – Sant Gervasi, el Districte de Sarrià – Sant Gervasi, JOCVIU i l’àrea d’esports de l’FP de Jesuïtes Sarrià – Sant Ignasi, que és on s’acaba celebrant l’activitat.
Cooperació
Willy Alemany indica que, durant la jornada, l’objectiu és que els nens i les nenes de totes les escoles, amb pluridiscapacitats o no, es barregin i comparteixen l’activitat fisicoesportiva amb altres companys, que sobretot potencien la cooperació, és a dir, entre tots s’han “d’ajudar per tirar endavant l’activitat”. Les setze escoles que han participat enguany de la iniciativa han estat Poeta Foix, Guru, Nadís-Sagrat Cor Sarrià, Tàber, Estímia, Guimbarda, Taiga, Fàsia Sarrià, Peter Pan, Moragas, Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi, Aspasim, Dolors Monserdà Santapau, Jesuïtes Sant Gervasi-Infant Jesús i Pedralbes. En total, set escoles ordinàries i nou d’educació especial.
Si la jornada en si ja és una cita important per treballar la cooperació i la convivència entre l’alumnat d’escoles ordinàries amb les d’educació especial, la feina prèvia també és molt important. I és que, de fet, organitzar la jornada forma part dels objectius d’una assignatura de Formació Professional d’esports del Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi. Durant mesos treballen per preparar, amb la col·laboració també de JOCVIU, la trobada.
A part de la part més teòrica de formació amb JOCVIU també s’inclouen visites als centres educatius especials i la dinamització dels alumnes de les activitats els tres dies de les jornades. “Han de conèixer també què vol dir paràlisi cerebral, trastorn de l’espectre autista i els diferents tipus de discapacitat” per entendre els infants que participaran en les jornades i poder preparar millor l’activitat, assenyala Alemany.
També preparen activitats de sensibilització per als centres escolars ordinaris dels jesuïtes amb l’objectiu que els alumnes puguin viure en pròpia pell què vol dir tenir algun cert tipus de discapacitat. Així, acaben fent esports i circuits amb cadira de rodes i amb altres dificultats afegides perquè puguin “empatitzar” i entendre les persones que tenen diversitats funcionals.
Sumar capacitats
L’objectiu és que els alumnes puguin comprendre abans de les jornades esportives com viuen el seu dia a dia els infants amb diversitat funcional dels centres d’educació especial. Tot i que, de moment, aquesta campanya de sensibilització dels estudiants d’FP només es fa en els centres dels jesuïtes, l’objectiu i ideal seria, segons Alemany, que es pogués treballar a la resta d’escoles que participen en les jornades. I és que al final, la Jornada d’Esport Inclusiu és “la culminació d’una feina que s’ha anat fent al llarg de l’any”, conclou Alemany. La finalitat és que durant les jornades esportives els alumnes entenguin que sumant capacitats i a través de la cooperació es pot avançar cap a la inclusió.
Una jornada plena de rialles que no deixa de ser un pas més per ajudar a canviar la mirada cap a la diversitat i ajudar a la inclusió.