L’escola Palma de Mallorca és un centre públic d’una sola línia i de màxima complexitat situat al districte de Nou Barris de Barcelona. La diversitat d’alumnat és gran i treballen per aconseguir la igualtat d’oportunitats per a tothom, així com impulsar projectes que afavoreixin la inclusió, sobretot d’infants amb necessitats específiques de suport educatiu. Han estat reconeguts amb el Premi de l’Hermini, de la Fundació Hermini Tudela, en la categoria d’aula, amb un projecte innovador pensat i creat per l’alumnat de 5è de primària durant el curs 2024-2025 per ajudar infants amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a regular les seves emocions i el seu entorn sensorial. “La tecnologia a l’escola està al servei de la inclusió”, explica Marc Gudel, el coordinador digital del centre fins al curs passat i impulsor, juntament amb la mestra d’educació de suport a la inclusió, Marina Tudela, del projecte guanyador: TEAstimo Molt!.
“No volem que la tecnologia sigui un joc sinó que volem que els projectes tinguin sentit, que siguin per a millorar l’escola i el seu entorn o que ajudin les persones”, explica Gudel, que destaca la “poderosa eina inclusiva” amb què es pot convertir la micro:bit. “El Marc és l’expert en tecnologia i jo hi poso la mirada inclusiva”, explica Tudela, que també s’ha encarregat d’explicar als infants de 5è què vol dir tenir un trastorn de l’espectre autista i la importància d’una escola inclusiva per poder afrontar amb més coneixement aquest repte. Així és com van idear un projecte educatiu que ha consistit en programar i desenvolupar tres aplicacions innovadores amb l’ús de la placa micro:bit.
L’alumnat de 5è va pensar, amb l’orientació de Tudela i Gudel, com podien ajudar un company de classe amb TEA amb hipersensibilitat sonora. El soroll al menjador, al pati, al carrer, pot provocar moments estressants per a l’infant, que poden derivar en ansietat, pèrdua de concentració i, en alguns casos, en crisi emocional. Per això, van decidir crear un sonòmetre que monitoritzés el nivell del so ambiental a través d’un semàfor, construït pel mateix alumnat amb caixes de sabates i pintures. Els colors verd, groc i vermell permeten saber si el soroll és baix, moderat o elevat. Quan es detecta que el nivell sonor supera el llindar predefinit, s’encén el color vermell. El semàfor, però, finalment el van col·locar a la classe d’I5, on també hi ha dos infants amb TEA perquè van considerar que seria més útil durant el dia a dia.

Un cop finalitzat aquest projecte, la classe de 5è va començar a idear un altre aparell per al seu company, l’Izan. Amb el mateix mecanisme, van pensar com ajudar-lo a reduir l’estrès per soroll durant les sortides i excursions que fan fora de l’escola. Així, es van proposar fer un sonòmetre de polsera. Van estudiar la hipersensibilitat de l’infant, identificant el so màxim que tolerava per poder programar la placa de micro:bit. Quan el soroll arriba al màxim tolerat per l’Izan, el rellotge de polsera emet un so i hi apareix un pictograma d’uns auriculars, que permet a l’infant saber que és hora de posar-se aquests aparells que tant ajuden els infants amb TEA a reduir el soroll. “Quan el so ambiental torna a baixar, l’Izan es treu els auriculars”, explica Gudel. “Ho van programar tot els alumnes i l’Izan també va col·laborar-hi fent el pictograma dels auriculars”, afegeix.
Però la feina per ajudar a millorar l’estada dels alumnes amb TEA a l’escola no acaba aquí. Un cop assolit el repte del sonòmetre de polsera, l’alumnat de 5è va pensar un tercer projecte per ajudar a controlar les emocions de dos alumnes d’infantil, d’I4 i I5. En aquest cas van definir com a objectiu la regulació de les seves emocions, un dels aspectes “que més costa” sobretot quan no tenen comunicació oral, explica Gudel. Per això, van utilitzar la mateixa placa amb uns sensors de moviment integrats i la programació amb intel·ligència artificial.

“Les plaques són com els mòbils, que tenen giroscopi, i les pots entrenar per fer moviment repetitius”. D’aquesta manera, van “entrenar” els moviments, des del més tranquil, quan se suposa que l’infant està calmat (una carícia, un balanceig), fins a un moviment més agressiu, de rebuig, preveient una possible crisi (sacsejades o cops). Per revestir tot aquest mecanisme van buscar un peluix, en forma de cranc i de color vermell, a qui van batejar amb el nom de “Suau”. La placa la van posar a la boca i, segons detecta un moviment tranquil o més nerviós, s’il·lumina un somriure, o al revés, una cara trista. Ara, quan els infants estan nerviosos, les mestres els donen el peluix, que els ajuda a canviar el seu estat emocional i els permet seguir treballant dins de la classe.
“A vegades la inclusió és una mica una utopia. Pots fer inclusivitat en moments puntuals i en activitats puntuals. Fem el que podem”, afirma Tudela, que assegura que tant el premi de l’Hermini , dotat en 2.000 euros, com el de Code4Spain, que també han guanyat, els facilitarà poder construir una aula sensorial per a l’alumnat del centre amb recurs de Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva (SIEI). “Aquests premis ens permetran fer coses reals amb objectius reals perquè falten recursos si vols fer una bona inclusió”, remarca.

La Fundació Hermini Tudela ha impulsat aquest 2025 la primera edició dels Premis de l’Hermini, que amb dues categories -una de centre i quatre d’aula-, tenen com a objectiu reconèixer experiències que fomenten la inclusió a l’escola d’infants afectats per qualsevol qüestió de salut, discapacitat i neurodivergències. A més de l’Escola Palma de Mallorca, en aquesta primera edició s’ha distingit un altre centre educatiu de Barcelona, l’escola Vedruna Immaculada, també amb el premi categoria d’aula, amb una experiència de pictogrames per a l’etapa infantil.
La resta de premiats han estat l’escola Enric Grau Fontserè, de Flix, premi a la categoria de centre, dotat amb 5.000 euros, per la creació d’un projecte amb espais multisensorials comunitaris amb el mètode Snoezelen Cloret; l’escola Pàmies, de Ginestar, amb la categoria d’aula per una experiència inclusiva envers la diferència visual, i l’escola Mercè Pla – ZER Mestral, de Tortosa, per una experiència de disseny universal per a l’aprenentatge (DUA) aplicada a la primària i desenvolupada en tàndem entre dues escoles ordinàries i un centre d’educació especial.
