Ningú no els havia dit que fos impossible, però tampoc fàcil. Afrontar el repte de completar una carrera universitària de vegades requereix una empenta, ànims, autoconfiança, però també acompanyament. No tothom es veu capaç de passar una selectivitat i posar els peus en una facultat on cadascú s’ha d’organitzar la tria dels crèdits, els treballs i exàmens i tot això entre nous companys. I, encara més, en determinats contexts particulars, per exemple, en famílies on mai ningú no va poder anar a la universitat, per qüestions econòmiques o altres dificultats, hi ha joves que projecten el mateix destí per a ells: abandonar els estudis després de l’ESO o del Batxillerat, i posar-se a treballar del que es pugui.
La Gayatri López va tenir molta sort quan la seva tutora, a quart d’ESO, la va fer assistir, a ella i als seus companys de classe, a una primera sessió informativa sobre el programa Prometeus. Abans, la professora ja els va introduir una mica en la matèria: els beneficis de treure’s una carrera. “Ens deia: és millor anar a la universitat per trobar una millor feina, que treballar a la cafeteria d’aquí al costat on sí que podríem portar diners a casa, però no millorar”.
Nascuda a Buenos Aires, la Gayatri va arribar a Barcelona l’any 1998, quan tenia sis anys. Els seus pares, també argentins, van venir cercant un millor futur, però aquí han hagut de treballar en feines desvinculades de la seva formació al seu país. Ella -recorda-, “als 16 anys, no sabia què faria en el futur, encara que els meus pares, que ja són molt acadèmics, m’animaven, i jo sentia que volia anar a la universitat, però no sabia res de beques ni de la burocràcia per demanar-les”, comenta la jove. I encara tenia al cap un altre però. “A mi m’agrada molt estudiar, però tinc TDAH i em costa molt. Ja havia tingut problemes a l’institut i, si volia preparar-me la selectivitat i fer una carrera, em faria falta una mica de suport”.
Superar els estigmes i els obstacles
I aquest suport va arribar vestit de mite grec. En l’antiguitat, Prometeus havia pres el foc als déus de l’Olimp per donar-lo a la Humanitat, perquè el foc era el coneixement, com representa en els nostres dies la universitat, com un espai de desenvolupament intel·lectual. Per això, el programa d’acompanyament a la universitat va ser batejat amb el nom de Prometeus. Va sorgir després que les estadístiques de joves que anaven a la universitat mostressin que dels instituts del Raval n’eren molt pocs. Aleshores es va crear un projecte comunitari al barri per estimular i acompanyar els estudiants en la seva preparació de l’accés a la universitat i, progressivament, donar-los el suport necessari perquè poguessin avançar en els seus estudis sense que el seu context social, economia o condicionants familiars o personals els suposessin cap sostre de vidre que impedís la seva graduació universitària. Prometeus incentiva, motiva i acompanya joves en situació de vulnerabilitat a superar els estigmes, prejudicis i obstacles vinculats a l’origen i la condició social d’aquestes persones, perquè res d’això no impedeixi que estudiïn a la universitat.

Tal com recorda la Gayatri, “els baixos percentatges d’alumnes universitaris al barri del Raval, en el meu curs es veien clars. Crec que de 40 o 45 que vam fer batxillerat, només quinze vam fer la selectivitat i, d’aquests, només set vam entrar a la universitat. I dos hem acabat els estudis”. Ara és la seva germana petita, Sarasvati, qui ha començat a estudiar a la universitat, acompanyada del programa Prometeus. Elles són exemple del que aconsegueix aquesta empenta municipal: trencar sostres de vidre en l’imaginari personal i col·lectiu i esborrar desigualtats permetent que tothom pugui somiar el seu futur, també a la universitat, sigui quin sigui el seu passat i present.
Desè aniversari
El passat 30 d’octubre va tenir lloc al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona la celebració del desè aniversari del programa Prometeus. I, en el mateix acte, amb presència de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va tenir lloc també la graduació dels alumnes Prometeus d’aquest any. Entre ells, hi havia una altra veïna del Raval, la Maheen Mahmood, nascuda a Barcelona i de pares pakistanesos. S’ha graduat en Dret i ara ha començat un màster. Ella també destaca la importància de l’acompanyament d’aquest programa que, en el seu cas, va conèixer de ben de prop perquè el seu germà es va graduar en Enginyeria Informàtica, gràcies també a Prometeus. Es va graduar en la primera promoció del programa.
Per a la Maheen, Prometeus ha estat una veritable guia. Recorda que en una de les xerrades sobre el programa, va aprendre quelcom important sobre com afrontar les dificultats en els estudis: “Una noia em va inspirar molt perquè ens va dir que, si alguna matèria se’ns fa més difícil i problemàtica, és millor deixar-la i tornar-la a fer el següent curs per a poder fer-la molt bé, en comptes d’intentar superar-la de qualsevol manera. Ens van donar molts consells de com estudiar, i ens van dir que el dia abans d’un examen, és millor estar bé amb nosaltres mateixes, cuidar-nos, que posar-nos a estudiar el que no sabem encara”, explica la jove, ara ja advocada. Al seu campus universitari -diu- no hi havia cap alumne estranger.
El programa, a més, entre tots els participants i els nou tècnics que són els seus referents d’ajuda en qualsevol moment, va teixint una xarxa de contactes que aporta seguretat als joves. Això també és part del seu propòsit, més enllà de la graduació dels estudiants.
Fases del Prometeus
“El programa Prometeus té quatre etapes”, explica Fina Pidelaserra, encarregada del programa, com a tècnica del Pla de Barris, el paraigua on s’aixopluga aquesta iniciativa.
La primera fase és la d’Instituts, quan es va a fer xerrades a les classes de quart curs d’ESO, amb tot el grup d’alumnes present. “És quan els alumnes comencen a triar l’itinerari, i amb la xerrada es pretén trencar les barreres imaginàries del per què no puc anar a la universitat. Una d’elles és el preu. Els estudiants pensen que és molt cara, però segurament no saben que hi ha beques. Nosaltres els parlem d’aquestes beques i de com els ajudem a aconseguir-les”, detalla Pidelaserra.
Les xerrades es fan també a primer i a segon de batxillerat. “Molts estudiants pensen que la universitat només és per als que estudien molt i treuen deus, però els expliquem que no cal ser un fletxa i treure tot excel·lent”, afegeix la tècnica del Pla de Barris.

La segona etapa és la de Transició, el pas del batxillerat a la universitat. Han de preparar la prova de selectivitat, triar els estudis i tramitar la beca, si els cal. És el moment de connectar els estudiants amb altres estudiants del programa que estiguin en una situació més avançada a la universitat i els puguin ajudar.
“Després de les xerrades, a segon curs de Batxillerat ja va de debò i ells mateixos han de decidir si volen formar part del programa. El mateix estudiant ho tria. De vegades, el tutor l’acompanya. Cal apuntar-se a una trobada de tots els interessats i allà els expliquen bé en què consisteix i com funciona”, explica Fina Pidelaserra.
El suport del programa Prometeus als alumnes no s’enfoca únicament a la qüestió econòmica. L’acompanyament es fa en tot allò que pugui necessitar cada estudiant. Per exemple, la Gayatri explica que, si ve durant la pandèmia, la beca-salari que li va facilitar el programa va ser un gran ajut, perquè els seus pares no van poder treballar, per a ella va ser molt important també l’acompanyament que se li va fer quan, en un moment de la carrera, va patir un temps de depressió. Va poder comptar, aleshores, amb l’ajuda d’un professional de la psicologia per a superar-ho i no haver de deixar els estudis.
Altres estudiants poden necessitar beques de transport o reforç en l’estudi. I tot això el programa ho preveu. És un acompanyament integral per a cadascú en allò que li calgui. Pot ser en l’àmbit personal, social i tècnic, des de tramitar la matriculació a la universitat, a sol·licitar les beques o atendre dubtes dels mateixos estudis. A Prometeus cadascú té les ajudes que necessita que en cada moment i poden ser necessitats molt diferents. Tots els joves tenen una persona de referència amb qui poden contactar quan ho necessitin.
La tercera etapa del programa és la Universitat. Aquest és el període d’acompanyament més llarg. I la quarta i última etapa de Prometeus és la fase d’Inserció laboral i retorn. Tot i que, tal com precisa Pidelaserra, el retorn sempre es va fent.
Acompanyament
Per a la Gayatri, l’acompanyament del programa Prometeus ha estat clau per a graduar-se en els estudis de Traducció i Interpretació. “Intentar la selectivitat ja és un gran repte per a nosaltres. I, quan comences, la universitat és un laberint”, comenta. Per això, ja els primers anys, una persona referent del programa actua com a intermediària entre els estudiants i la universitat. També és algú a qui el mateix estudiant pot contactar sempre que vulgui davant de qualsevol dubte.
Prometeus, actualment, és un programa municipal impulsat pel Pla de Barris amb la col·laboració de Barcelona Ciència i Innovació. El gestionen l’Associació Educativa Integral del Raval i l’AFEV. El programa funciona en col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona i els districtes de Ciutat Vella, Sant Martí, Nou Barris i Sants-Montjuïc. És a dir, la llavor del Prometeus es va posar al Raval, però ara ja és en aquests altres districtes. Alhora, formen part del programa deu instituts públics, les quatre universitats públiques de la ciutat —Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Universitat Pompeu Fabra (UPF)— i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Retorn social
A més de fer referència al mite grec que porta el coneixement a tothom, el nom de Prometeus també porta implícit un compromís. “Es diu així perquè quan signem la nostra incorporació al programa, ens prometem entre nosaltres ajudar els nous estudiants que també aniran començant al Prometeus. Ens comprometem a ajudar-los passant apunts i donar classes de reforç, orientant amb la nostra experiència, i anant a fer xerrades a les escoles i instituts”, explica la Maheen. “Portem la flama cap al Raval”, afegeix la Gayatri, fent al·lusió, simbòlicament, al foc del coneixement.

La flama del seu coneixement, en aquest cas del programa, la porten als instituts, on expliquen a altres joves que val molt la pena anar a la universitat i com el programa els ha ajudat. La Gayatri, que pertany a la primera promoció de joves Prometeus ha contribuït, també, fent reforç de classes d’anglès a una altra estudiant que hi ha participat en el programa després d’ella. “Sense aquest retorn, el programa no tindria tant de sentit”, diu la Gayatry.
I un cop graduada, la Gayatri, igual que la Maheen, ha passat a formar part del Club Prometeus, en el qual joves que ja han acabat els estudis a la universitat, continuen vinculats, per decisió pròpia, a aquesta xarxa teixida entre tots els estudiants i els tècnics que els acompanyen. Sobretot, Prometeus els ha ajudat a establir una bona relació amb l’aprenentatge, i això, anirà amb ells sempre.
Molt poc abandonament
La Fina Pidelaserra explica que molts dels estudiants del Prometeus treballen, però sempre s’intenta que la feina sigui compatible amb els estudis. També destaca que hi ha molt pocs Prometeus que abandonin. “En els 10 anys del programa, només de vint alumnes hem perdut el contacte”. Per tant, les dades indiquen que hi ha molt poc abandonament, si comparem amb els joves en el global de la societat.
Amb el suport de 500.000 euros anuals, el programa Prometeus ha permès que 469 joves formin part d’aquest engranatge d’acompanyament social cap als estudis superiors. Actualment, la majoria estan a la universitat o se n’han graduat (73%), mentre que la resta es troba en transició o fent un cicle formatiu de grau superior o preparant de nou les PAU (27%). Incloent l’alumnat graduat enguany, 56 joves Prometeus ja han completat els estudis superiors. D’aquests, el 66% ja ha accedit al món laboral, mentre que el 21% ha optat per continuar la seva formació superior amb un màster.
El Pla de Barris ha pogut fer gran la iniciativa, que ara és a nou barris i deu instituts, que seran dotze a partir del pròxim mes de febrer. Prometeus contempla els màxims reptes, com poden ser resoldre problemàtiques d’habitatge, estrangeria o salut mental que poden afectar els estudiants i condicionar el seu accés i continuïtat a la universitat.
Després de passar per Prometeus, la Maheed Mahmood afirma: “Moltes persones treuen importància a la universitat. Per a mi, anar-hi significa molt més que una manera d’obrir portes al treball. Hi ha coneixements que d’una altra manera no els pots adquirir. Per exemple, no hi ha cap cicle que faci Dret. Però, a més, la gent ha de saber que estudiar a la universitat és adquirir coneixements, formar-se, i no només obrir portes per a treballar”. La Gayatri López també destaca els valors que més aprecia del seu pas per la universitat: “En aquest moment de la vida, en aquesta època, hem d’aprendre a informar-nos, conèixer la història, l’actualitat, poder aprendre pensament crític, i tot això es pot fer més a la universitat. I, a més, és un món on es barregen gent de ciutats i també del món rural”.
